miércoles, 17 de enero de 2018

EL PODER DE LES NOVES EMPRESES TECNOLÒGIQUES




GAFAM      (Google, Apple, Facebook, Amazon, Microsoft)

Amb aquest acrònim es vol simbolitzar les grans companyies tecnològiques americanes que figuren entre els protagonistes més importants dels processos de globalització que estem vivint actualment.

Actualment, el valor conjunt d’aquestes companyies en borsa supera al PIB de França que és d’uns 2,5 bilions de dòlars (6a potència mundial). Dirigents d’aquestes companyies s’han convertit en les persones més riques del món (Bill Gates, Mark Zuckerberg, Jeff Bezos,...)

L’actiu més important d’aquestes empreses és la informació (Big Data) que proporcionem els usuaris (nosaltres). Aquestes empreses obtenen informació dels nostres gustos de consum i la venen a d’altres empreses que poden focalitzar la seva propaganda de manera molt efectiva. També saben de forma quasi immediata quines són les darreres tendències de consum: saben de què parla la gent, què els interessa,...
En les darreres eleccions democràtiques s’ha vist com, a través de les noves xarxes socials com Facebook, es pot influenciar el vot de la gent difonent amb tota impunitat falses informacions (fake news).

La globalització permet a aquestes grans empreses pressionar els governs i maximitzar el que es diu optimització fiscal (pagar el mínim d’impostos possible). Així poden treballar en tots els països del món i només pagar impostos en aquells on els impostos siguin molt reduïts. 

L’ús de les noves tecnologies presenta, com podem veure, avantatges i inconvenients. Essent dos dels principals inconvenients la pèrdua de la nostra intimitat i la degradació de la democràcia representativa (els governs que vota la gent acaben tenint menys poder que aquestes empreses que gestionen una gran quantitat d’informació sobre nosaltres).

No hay comentarios:

Publicar un comentario